HOLOCAUSTMUSIKALEN – STAFYLOKOKKTRILOGIEN III

Seks skuespillere er på andre audition til Holocaustmusikalen. Men det er noe mystisk med denne audition. Plutselig går brannalarmen og det viser seg at dørene er stengt. Teateret henvender seg til de engstelige innesperrete skuespillerne og ber dem vente. Etter en stund er tålmodigheten slutt og de begynner å opponere mot det de skal være med på – en musikal i Holocaust miljø med sangnummer som ”Auschwitz, Auschwitz” til melodi av Pølsemakersangen. De blir sure og grinete og begynner å gå hverandre på nervene. Det er da de nyttiggjør seg det velutstyrte lageret av alkohol i venteværelset.

Holocaustmusikalen er et debattstykke. Seks skuespillere må forholde seg til seg til noen etiske problemstillinger i forhold til hva de kan være med på. Teksten setter dem på nådeløse prøvelser for å få dette på det rene. I så måte er virkemidlene av den slagkraftige sorten og er ute etter å konfrontere både aktører og tilskuere. Publikum oppfordres til å ta med råtne egg og tomater.

Holocaustmusikalen er kanskje Christopher Nielsens mest ambisiøse prosjekt hittil. I likhet med tidligere prosjekt, har hans særegne humor en fremtredende plass. Når Nielsens skrudde realisme, satire og overdrivelser møter politiske og etiske diskusjoner, ender det i en samfunnskritisk komedie som mener alvor.

Dramatiker Christopher Nielsen og regissør Anders T. Andersen er tilbake på Torshovteatret. Det var her samarbeidet startet i 2008. Nielsen debuterte som dramatiker med Verdiløse menn som ble en av de største suksessene i Nationaltheatrets historie. I 2010 kom Hustyrannen, det første av tre skuespill i Stafylokokktrilogien. Entropi (2012) var andre del. Holocaustmusikalen er finalen i prosjektet der Nielsen etter eget utsagn setter søkelyset på alt som er råttent i kongeriket Norge. Denne gangen tas hele Torshovteatret i bruk, fra trappen til foajeen forvandlet til Ze Auschwitz Themabar med Enarma nazibanditt og leketog på scenen blir det hele en Misfornøyelsespark i tre etasjer – opplevelsen blir total – teater, installasjon og videokunst – alt med Nielsen & Andersens umiskjennelige signatur.
Av Christopher Nielsen. Regi: Anders T. Andersen. Urpremiere 8. februar på Torshovteatret.

Er ytringsfriheten virkelig ukrenkelig? Finnes det restriksjoner på denne friheten som gjør at vi «glemmer» eller at det «skjer igjen»?

Seks skuespillere er på andre audition til Holocaustmusikalen. Men det er noe mystisk med denne audition. Plutselig går brannalarmen og det viser seg at dørene er stengt. Teateret henvender seg til de engstelige innesperrete skuespillerne og ber dem vente. Etter en stund er tålmodigheten slutt og de begynner å opponere mot det de skal være med på – en musikal i Holocaust miljø med sangnummer som ”Auschwitz, Auschwitz” til melodi av Pølsemakersangen. De blir sure og grinete og begynner å gå hverandre på nervene. Det er da de nyttiggjør seg det velutstyrte lageret av alkohol i venteværelset.

Holocaustmusikalen er et debattstykke. Seks skuespillere må forholde seg til seg til noen etiske problemstillinger i forhold til hva de kan være med på. Teksten setter dem på nådeløse prøvelser for å få dette på det rene. I så måte er virkemidlene av den slagkraftige sorten og er ute etter å konfrontere både aktører og tilskuere. Publikum oppfordres til å ta med råtne egg og tomater.

Holocaustmusikalen er kanskje Christopher Nielsens mest ambisiøse prosjekt hittil. I likhet med tidligere prosjekt, har hans særegne humor en fremtredende plass. Når Nielsens skrudde realisme, satire og overdrivelser møter politiske og etiske diskusjoner, ender det i en samfunnskritisk komedie som mener alvor.

Dramatiker Christopher Nielsen og regissør Anders T. Andersen er tilbake på Torshovteatret. Det var her samarbeidet startet i 2008. Nielsen debuterte som dramatiker med Verdiløse menn som ble en av de største suksessene i Nationaltheatrets historie. I 2010 kom Hustyrannen, det første av tre skuespill i Stafylokokktrilogien. Entropi (2012) var andre del. Holocaustmusikalen er finalen i prosjektet der Nielsen etter eget utsagn setter søkelyset på alt som er råttent i kongeriket Norge. Denne gangen tas hele Torshovteatret i bruk, fra trappen til foajeen forvandlet til Ze Auschwitz Themabar med Enarma nazibanditt og leketog på scenen blir det hele en Misfornøyelsespark i tre etasjer – opplevelsen blir total – teater, installasjon og videokunst – alt med Nielsen & Andersens umiskjennelige signatur.